Logg inn

Getynet ID - Enkel login til mange tjenester
  Identifisering
Logg inn
Oppsummering av oppgangsmøter 19. og 20. mai 2021
Publisert 26.05.2021
Møter gjennomført for alle oppganger utendørs på grunn av smittevernstiltak.
Deltagelse; 23 boenheter, hvorav 8 leietagere og 15 sameiere. I tillegg hele styret det vil si 5 sameiere.
  • Søppel: Et stort problem ved nr 56-58, vesentlig papp/papir. Viktig at alle flatpakker kartong og papp. Korrekt kildesortering må gjøres og bestå av kun ordinært husholdningsavfall. Store mengder pga rydding, oppussing, inn- og utflytting må hver og en selv levere på gjenvinningsstasjon (Lindum eller Mile). De som leier ut sin enhet bes spesielt om å informere leietagere  om hvordan søppelhåndtering skal skje, samt passe på at de som flytter ut tar med seg alt de måtte ha i fellesarealer og ikke kaster "flyttesøppel" i våre dunker. Det kom innspill om hvorvidt RFD leverer den tjenesten de skal.
  • Vedlikehold: Garasjen må prioriteres. Fasade (vegger) og inngangspartier i nr 48-54 er neste store prosjekt. Inntil garasjen er ferdig, vil kun helt akutt og nødvendig vedlikehold utføres. Vedlikehold uteareal som plenklipp mv, vil selvfølgelig bli gjort.
  • Vinduer: Sameier har ansvar for å bytte ved behov. Noen vil bli pålagt å bytte nå. Styret vil kartlegge omfang på ønske om skifting av vinduer inngangsdører og balkongdører, for deretter å innhente tilbud fra noen leverandører. De som vil, kan benytte innhentet tilbud, men da er forholdet mellom sameier og leverandør (styret involveres ikke i dette). Vinduene må ha samme størrelse og se like ut som de gamle. Hvis ikke er det fasadeendring, og det er ikke lov.
  • Lagring/plassering av ting i oppganger/fellesområder: På grunn av brannsikkerhet skal ingen ting oppbevares /lagres i oppganger/fellesarealer.
  • Risting/lufting fra vinduer og balkonger: Forbudt å riste/lufte noe som helst ut fra vinduer og balkonger av hensyn til naboene.
  • Garasje: Prekært vedlikeholdsbehov i følge faginstanser. Vi har fått følgende tidsperspektiv; Pkt 1 mottatt våren 2020; noe må gjøres innen 3 år.   Pkt 2 mottatt vinteren 2021; oppstempling må utføres innen 1 år, hvis ikke kan deler eller hele anlegget bli stengt for bruk.  USBL er i gang med forprosjekt (utredning av hvilke løsninger som er mulige, Kommunens og Sivilforsvarets krav og tillatelser, økonomi mv). Forprosjektet er forventet presentert for styret til ferien. Akkurat nå er det stillstand da svar fra Kommunen avventes. Styret vil behandle forprosjektet og fremlegge for sameiere så fort som mulig etter ferien. Møter for diskusjoner vil bli avholdt. Anbud innhentes når det er klart for det. Det vil bli utfordringer med parkeringsmuligheter under veis.  Påvirkningen på felleskostnadene både på kort og lang sikt, er det ikke mulig å si nå, men dette kommer til å koste - og valget er ikke om vi skal gjøre noe, men hva. Det kom innspill til om styret er kritiske nok til alle konsulenters/fagpersoners konklusjoner.
  • Branninnstruks og brannsikkerhet: Branninstruks er tilgjengelig på nettsiden vår under "infoside"  samt at den tidligere er hengt opp på oppslagstavler i alle oppganger. Alle har plikt til å gjøre seg kjent med innholdet. Møtested ute ved evt brann for den enkelte oppgangene står i instruksen. Sameiet v/styret er ikke pålagt å holde brannøvelser. Ønske om at dette avholdes kom fra en oppgang.Røykvarslere er fornyet i alle oppganger. Disse er seriekoblet i oppgangen. Det går ikke alarm til noen (f eks brannvesenet eller styret). Instruks om hvordan stoppe alarmen, henger på oppslagstavlene i alle oppganger.  Brannsikkethetsutstyr ut over dette er sameiet ikke pålagt. Hver sameier har plikt til å ha og vedlikeholde tilstrekkelig utstyr i egen leilighet. Alle har ansvar for å tenke på og forholde seg til brannsikkerhet på best mulig måte (f eks ikke ha noe til lading når man ikke er hjemme eller om natta, ikke kjøre vaskemaskin mv når man ikke er hjemme etc).
  • Balkonger: Leverandøren av balkongene jobber ikke lenger med dette, og vil ikke hjelpe oss med vedlikehold. Styret forsøker å få andre til å hjelpe, men det er ikke lett. Navn på noen leverandører som kan kontakter ligger på nettsiden  under "infosider". Trinsene på balkongglassene er av plast og disse ryker. Nye trinser er ikke å få tak i, så vi har fått spesiallaget nye i samarbeid med nabosameiet. Ett sett trinser (10 stk) vil bli levert ut til hver sameier og fakturert (ca kr 690,00) i løpet av kort tid. Disse må tas godt vare på da vi ikke kan skaffe flere. Det kom kritisk innspill til sameiets regel om at hver sameier er ansvarlig for vedlikehold av egen balkong.
  • Styrets og sameiers oppgaver: Vi har ikke vaktmester og styret skal ikke fungere som det. Alle må derfor ta ansvar for å bidra til et godt og fint bomiljø. Styret skal ivareta lovpålagte forhold, deriblant nødvendig vedlikehold. Vi har store utfordringer med vedlikeholdet, så styrets fokus vil bli på dette og minimalt på andre forhold. 2021 betyr også harde prioriteringer med bruk av penger (kun på helt nødvendige ting). Erfaringen med digitale årsmøter, er at deltagelsen er høyere enn ved fysiske møter. Det er vedtatt i lov at digitale årsmøter kan avholdes. Hvilke saker som står på agendaen spiller en rolle for type møte.
  • Bruk av vann utendørs: Det kom innspill om at slangevogner bør oppbevares innelåst i bodene og ikke ute, samt at kraner stenges når de ikke er i bruk. Dette for å bruke minsst mulig vann.
  • Låsing av dører:  Det ble opplyst at den lille døra inn til øverste garasjeplan ofte er låst og at uvedkommende har vært inne i garasjen. Minner derfor om at alle dører hele tiden skal være låst - også i garasjen.
Det kom tilbakemeldinger om at det var fint med slike møter.
Det kom tilbakemeldinger med ros av styrets arbeid.


   

Fordelsprogram for beboereLes mer

Her er vi

kastanjeve48-58
3026 Drammen