Vi ser noen utfordringer med utleieenheter, og trenger din hjelp for å få ting til å fungere. Hvis alle passer på seg selv og sin egen leilighet så skal det gå veldig bra.
Dessverre er ikke en leieboer like opptatt av å ta vare på boenhet og fellesområder som de som eier. Det er en generell oppfatning som går igjen også andre steder. Det er derfor ekstra viktig at du som leier ut tar ansvar for pliktene til din boenhet og din leieboer.
Spesielt har søppel vært et problem
Naturlig nok kan det bli litt flere inn- og utflytninger i en utleieenhet. Mange setter igjen møbler og tømmer søppel i avfallsdunker som ikke er husholdningsavfall og fyller opp dunker så det ikke er plass til vanlig søppel. Dette er ikke ok.
Viktig at du informerer og følger opp leieboer:
- Søppel skal sorteres i henhold til Rfd sine retningslinjer og havne i riktig dunk. Se sorteringsguide her: Rfd sorteringsuide.
- Komprimering av papp o.l. er veldig viktig for at alle skal få plass til søpla. Dette blir det ofte slurvet med.
- Er dunkene fulle kan ikke søpla settes oppå lokket eller rundt dunkene. Let etter en annen dunk der det er plass (det er ofte tilfelle) eller vent med og kasta søppel til det har vært tømming. Her ser du når avfallet blir hentet hos oss: Hentedager. Alternativet er å levere søppel til f.eks. Lindum selv.
- Store mengder avfall må alltid leveres på fyllinga av beboer selv.
- Som utleier er det veldig viktig at du informerer om at den som flytter ut eller inn ikke kan legge emballasje, møbler eller store mengder søppel igjen i fellesområder, ved eller i søppeldunker. Dette må leieboer selv levere på fyllinga.
- Søppelposer skal ikke plasseres i gangen, utenfor døren til leiligheten. Dette skaper lukt og lite hyggelig atmosfære.
Dette er også et krav til brannsikkerhet.
Snømåking og strøing på vinterstid
Snømåking og strøing rundt inngangsparti, felles «gangpassasjer» og trapper, inngang til garasje og ved søppelskur er noe vi alle som bor her har ansvar for når vi ser at det er behov. Gjelder de områdene der vi naturlig ferdes og brøytebilen ikke kommer til.
Vaktmesteroppgaver
Vi har en ordning med vaktmesteruke. Denne går på rundgang. Liste blir satt opp på tavla i gangen, der står også oppgavene som hører med.
Parkering
Husk å informer din leieboer om at det de kun har rett til bruk av en parkeringsplass som beboer i sameiet. Dette er plassen i garasjen.
Ordensregler
Du som leier ut er pliktig å sørge for at de som leier av deg setter seg inn i ordenrseglene. Disse ligger tilgjengelige på vår nettside: Ordensregler
Vi understreker at når pliktene ikke ivaretas påføres sameiet ofte ekstre kostnader. Dessverre kan det være vanskelig å tilbakevise hvem som har påført denne kostnaden. Og dette skaper irritasjon for sameiere som er flinke til å utføre sine plikter. Vi må alle gjøre vårt beste for felleskapet.
Vi ber om at du som utleier følger med på og informere leietaker om pliktene og at de må ta hånd om eget søppel. Styret eller andre beboere har ikke kapasitet til å rydde opp søppel etter andre.
De samme plikter gjelder selvfølgelig også for alle andre beobere.
Oppgangmøte
Vi kommer til å invitere til oppgangsmøte for din oppgang i vår. Vi håper da at flest mulig eiere og leieboere vil møte, slik at vi kan få til et godt samarbeid og en god prat.
Hilsen styret.