Her kommer et referat fra møtet:
- Garasjesituasjonen (styret informerer kort)
Styret orienterte om følgende sider av saken:
- Renovering av parkeringshuset.
- Behov for utvidelse av parkeringshuset med 14 plasser.
- Finansieringsmuligheter.
- Innkalling til ekstraordinært årsmøte vil komme i høst.
Referat:
Trude Bjørlykke Hansen og Trond Jansen informerte om den tekniske dårlige standen garasjen er i. Saltvann fra bilene og regnvann samler seg bak "kappene"/platene som kler garasjen på utsiden. Vann blir liggende rundt armeringen som dermed ruster. Først og fremst er det saltet fra bilene som er årsak til at garasjen koroderer og blir ødelagt.
Det ble diskutert hvorfor det har blitt slik og hva vi kan gjøre bedre etter at garasjen blir renovert. Trond Jansen nevner at en løsning for å unngå fremtidig videre forfall er å montere et system med elektroider og strøm, som hindrer fukt i betongen. Det er også behov for årlig steaming/vasking av garasjen som en del av det faste vedlikeholdet.
I følge Firmaet Ødegaard og Lund, som har gjort undersøkelsene i garasjen, vil vi om vi ikke renoverer garasjen innen tre år måtte ha årlig uavhengig inspeksjon som vil sjekke hvor i garasjen vi kan parkere trygt. Inspeksjon kan medføre at områder av garasjen blir stengt for bruk, og til slutt hele garasjen.
For å komme videre trenger vi å få utarbeidet en teknisk kravspesifiasjon for innhentig av tilbud på hva det vil koste å renovere garasjeanlegget. Sameiet har ikke budsjett til dette i år, da årsmøtet stemte ned forslaget om å legge på husleien med en øremerket del til garasjen.
Vi har ingen valg. Garasjen må renoveres. Styret kommer derfor til å innkalle til et ekstraordinært årsmøte i høst, for å få vedtak på finansiering av et forprosjekt/kravspek så vi kan starte på nødvendige forberedelser til renovering av garasjen.
Etter dette vil vi innkalle til nytt ekstraordinært årsmøte når vi vet mer om det totale kostnadsbildet, der vi vil legge fram mulige løsninger for videre gjennomføring. Vi kan snakke om en kostnadsramme på 10-20 mill. Men vi vet ikke sikkert før vi har fått en kravspesifikasjon på plass og tilbud er innhentet.
Det ble også diskutert hvordan vi skal finansiere dette prosjektet. Hva fordelen med privat lån er framfor felles lån. Låner vi privat vil vi få gunstigere renter, og hver enkelt vil få den fleksibiliteten at de bestemmer selv hvor raskt lånet skal betales ned. Låner vi felles på boligsameie blir det høyere renter pga. sikkerheten som vi ikke kan gi som sameie til lånegiver. Vi er også nødt til å følge den samme nedbetalingsplanen alle sammen. Vi kommer tilbake til ulike finansierings-løsninger på årmøtene.
Parkeringsplassene i garasjen er også for smale etter dagens standard. I dag bør en parkeringsplass helst være 2,50 m brede. Våre plasser ligger på fra 2,05 m - 2,10 m. Der det er søyler blir det enda mindre plasser. Skulle vi ha fulgt dagens standard for 2,50 m per parkering mangler vi hele 14 parkeringsplasser i garasjen.
Flere beboere har også flere biler som tar opp alle gjesteplassene våre. Styret arbeider med å få til en ordning som gjør at vi kan få et system på gjesteparkering. El-bil lading vil det også bli lagt til rette for i forbindelse med nytt garasjeanlegg.
- Balkongenes status
Styret orienterte om følgende sider av saken:
Her kommer det reparasjoner og kostnader.
- Hva gjør vi med finansiering?
- Kostnadene bør likedeles, slik balkonglånet er likedelt.
- Vi har fått kontakt med en håndverkerbedrift som jobber med balkonger som har sagt ja til å hjelpe oss med service og reparasjoner (NordPett AS), men vi må finne ut om kostnadene skal dekkes av hver enkelt etter hvert som reparasjonene kommer eller om sameiet skal dekke alle reparasjoner og at dette gir utslag på husleien.
- Vi prøver å få til et møte med Alfa Solskjerming, som holder til i Drammen og kan Somfi systemet, for å prøve å få til en avtale med dem på service på solskjerming, lys, varmelampe og fjernkontroll.
- Vi må også få en glassmester på banen, som kan ta seg av raparasjon/bytte av glass.
- Styret vil innkalle til ekstraordinært årsmøte for å bestemme hvordan vi skal finansiere service på balkongene våre framover.
Referat:
Bakongene er ca. 10 år gamle, service og utskiftning av deler har begynt å bli et behov. Vi trenger en avtale med noen som kan forta reprasjoner og service for oss på fast basis. Firmaet som satt opp balkongene er dessverre ikke et alternativ.
Mange beboere har hatt problem med hjulene som gjør at glassene kan skyves fram og tilbake. Og flere steder har glassene falt ut. Dette har vi i styret tatt tak i. Vi har fått spesialbestilt hjul (fordi de ikke er å få tak i på markedet) og vi har muligheter til å bestille plastprofiler/lister som skal sitte mellom glassrutene for å beskytte. Det er viktig å ha listene på, slik at glassene ikke støter inn i vherandre og blir ødelagt.
Styret venter på et møte med Alfa Solskjerming med mål å få til en serviceavtale når det gjelder de elementene som kontrolleres av fjernkontrollen. Styret har også få til en avtale med en glassmester.
En beboer ønsket å koble til solsjermingen manuelt (sette opp en vanlig på/av bryter), det er også en mulighet.
Finansiering av service på balkongene bør likefordeles, da alle er så godt som like. Hvis sameiet tar kostnadene for service på bakongene vil beløpet som settes av komme tydelig frem på husleiefakturaen. Evt. må hver enkelt koste sin egen service selv.
- Problemene med at varmtvannet kommer og går i oppgang 56 og 58
Styret orienterte om følgende sider av saken, det har blitt gjort tiltak:
- Noen har etter inspeksjon av rørlegger fått pålegg om å bytte blandebatterier til batterier som har norsk trykkstandard med tilbakeslagsventiler.
- Vi har skiftet ventil ved varmtvannstankene for å luke vekk en evt. feil i fellesanlegget, etter råd vi fikk fra OZO, som har levert varmtvannstankene våre.
- Vi har fått en "second opinion" fra Drammen Rørsevice for å få bekreftelse på at det vi gjør er riktig.
- Etter å ha luket ut mulige feil i fellesanlegget sitter vi nå igjen med at det forsatt finnes bladebatterier som ikke er gode nok og som skaper problemer innimellom.
- Styret viser ellers til retningslinjer for VVS utstyr som ligger under info-sidene på nettet og er sendt ut til alle tidligere.
- Sameiet ønsker å bytte rørlegger.
Referat:
Det er viktig at alle som bor i sameiet fortsetter å melde fra til styret hvis dere opplever at vannet blir kaldt.
Styret skal be rørlegger om en anbefaling om hvilke type blandebatterier og merker som er godkjente for norsk trykkstandard og trygge å bruke hos oss.
NB - IKEA-batterier er IKKE rørleggere glade i.
- Innspill og spørsmål fra beboerne
Etter de 3 sakene styret ønsket å orientere om var ordet fritt.
Referat:
Det ble spørsmål om skiftingr av låssylindere:
Det er ingen opptegnelse over hvem som har disponert nøkler og hvem som har levert de inn fra de forrige styrene. Dette gjør at vi ikke kan redegjøre for nøkler i omløp. Det nye styret har derfor sett det nødvendig å informere beboerne slik at hver og en får ta en avgjørelse om en vil skifte sin låsesylinder.
Nye inngangsdører/inngangspartier i nr 48-54 står på agendaen når vi har rom til dette i budsjettet. Før vi gjør dette må alle beholde sine systemnøkkel til utgangsdøren i oppgangen, til boder og garasjen. Disse låsene blir ikke byttet nå. Sameiet har brukt Certego som leverandør. Leverandøren er nokså dyr og vi anbefaler at den enkelte sjekker priser og velger noen andre. Du står fri til å bruke hvem du vil selv, men vi kan gi tips om Steinar Johansen i Lås og Glass, tlf. 95 15 07 32. Han kan gi deg en bra pris på ny sylinder.
Det ble også snakk om bytte av dører til leilighetene. Tips: Flere i sameiet har brukt Backe Byggservice AS, v/Bård A. Backe, tlf. 90 79 47 20. NB - men viktig å si ifra om at du ikke skal ha systemlås.
Røyking på verandanene:
Røyklukt er til stor plage for mange beboere, spesielt de som har astma og allergi. Folk opplever røyklukt inn soveromsvinduet på nattestid og inn fra balkongen på dagtid. De som bor i de små leilighetene har ingen annen utluftingsmuligheter på soverommet en fra vinduet på balkongen på fremsiden. Styret sender ut en oppfordring til alle røykere om å vise hensyn til sin nabo.
Søppel/sortering:
Det kom frem råd om å snu dunkene hvis de var fulle på ene siden. Det ble også oppfordret til at vi må være flikere å sortere.
Pusser vi opp leiligheten skal beboer/eier selv kaste avfall på Lindum eller andre stasjoner. Det skal ikke kastes i sameiets søppeldunker.
Spesialavfall som imprignert materiale, elektriske apparater og maling skal heller ikke kastes i avfallsdunkene, men leveres på Lindum av beboer/eier selv.
Flytter noen inn og har mye avfall må beboer/eier også sørge for å kjøre på Lindum selv.
Det er kun vanlig husholdningsavfall som vi til daglig genererer som skal kastes i dunkene. Vi må alle huske å komprimere/brette sammen pappkartonger og embalaske fra møbler. Isopor skal kastes i restavfall. Søppelproblemet har vært større i nr. 56-58 enn i nr. 48-54. Men komprimerer alle papp før de kaster det og utnytter plassen skal dette ikke være noe problem.
Boligmappen:
En beboer oppfordret styret til å undersøke om "boligmappen" kan være et redskap vi kan ha nytte av i vårt sameie.
Riktig god høst.
Hilsen styret.