Logg inn

Getynet ID - Enkel login til mange tjenester
  Identifisering
Logg inn
water-2825771_1920.jpg
Bildet er tatt av Rudy and Peter Skitterians fra Pixabay
Retningslinjer for VVS-utstyr, rørleggerarbeid og avtrekksanlegget i sameiet   
Publisert 08.01.2020
Etter utfordringer med VVS-utstyr/varmtvann i oppgang 56-58, samt runden med rens av avtrekksanlegget i september 2019, ønsker styret å informere om hvilke retningslinjer som gjelder i forbindelse med VVS-utstyr/rørleggerarbeid og bruk/vedlikehold av avtrekksanlegget i sameiet.

Vi benytter samtidig anledningen til å takke dere alle for innsatsen dere har gjort i forbindelse med dette arbeidet, og ikke minst for forståelsen dere har vist for at dette var nødvendig. Vi har pr. i dag fått renset de aller fleste kanaler, og håper vi nå har funnet årsakene og alle har varmt vann i kranene.

Retningslinjer for avtrekksanlegg:
  1. Alle ventiler tilknyttet avtrekksanlegget i leiligheten skal være åpne og lett tilgjengelige.

    Hvis skap eller annen form for innredning dekker ventilene, må det settes på forlengelse på kanalene med åpning ut i rommet. Dette for at systemet skal fungere som det skal med utskiftning av luft.
     
  2. Ventilator og vifte skal/må ikke monteres på avtrekksventilene.
    Dette er forbudt da anlegget ikke er laget for dette og det kan være brannfarlig. Viftene på taket kan få redusert effekt og/eller bli overbelastet. Dersom det skjer noe med avtrekksanlegget, og det viser seg at det har vært utstyr påkoblet ventilene, blir seksjonseier erstatningspliktig. Sameiets forsikring vil i verste fall heller ikke dekke skader.

    NB: Vi gjør oppmerksom på at blendet ventil ved teknisk befaring av leiligheten vil bli anført som mangel, da en form for ventilasjon eller avtrekk er påkrevd.

Retningslinjer for VVS-utstyr og bruk av kvalifisert arbeidskraft:
  1. Kun VVS-utstyr i henhold til norsk trykklasse standard skal montere/benyttes. VVS-utstyr anbefales derfor å kjøpes hos norske forhandlere. Utstyr som kan kjøpes fra utlandet er ofte ikke lagd for å tåle vanntrykket her i landet, og kan skape problemer med vår felles vanntilførsel. Spesielt gjelder dette for blandebatterier i dusjkabinett.
     
  2. Benytt faglig kvalifiserte fagpersoner. Dette for at forsikringen skal dekke evt. skader som oppstår.
     
  3. Meld fra til styret hvis du har problemer med varmtvannet eller skader oppstår i din oppgang.

Egenerklæringsskjema:
Hver seksjonseier skal få tilsendt et egenerklæringsskjema med en sjekkliste. Formålet med sjekklista er at du kan være trygg på at din leilighet har ivaretatt el- og brannsikkerhet, samt det generelle ansvaret seksjonseiere har i sameiet. Sjekklisten skal også gi styret og forretningsfører nødvendige kontaktinformasjon om deg og evt. dine leieboere. Dette er i henhold til våre nye HMS-rutiner.

Inspeksjon:
Våren 2021 vil det bli foretatt inspeksjon av VVS-utstyr og avtrekksanlegg for å påse at alt er i henhold til retningslinjene. Dette for at alle skal føle seg trygge på at alt er ok.

Hvem har ansvar for hva:
Sameiet har ansvar for rør og avtrekkskanaler som ligger i selve bærekonstruksjonen og i fellesområdene.

Seksjonseier har ansvar for alt som er innenfor bærekonstruksjonen, i eierseksjonen. For eksempel blandebatterier, vaskemaskiner, rørsystemet og rørleggerarbeid som ikke er "i bæreveggene".

Seksjonseier har ansvar for at rørarbeid og VVS utstyr er utført/montert av faglig kvalifiserte personer. Kostnader i forbindelse med utbedringer dekkes av seksjonseier selv. Seksjonseier kan bli stilt til ansvar for skader som oppstår i egen og andres leiligheter når det ikke kan dokumenteres at kvalifisert fagfolk og godkjent utstyr er benyttet.

Vi viser ellers til Lov om eierseksjoner, §32 Seksjonseierens plikt til å vedlikeholde bruksenheten (her er et lite utdrag):

Seksjonseierens vedlikeholdsplikt omfatter slikt som
h) rør, ledninger, sikringsskap fra og med første hovedsikring eller inntakssikring

…Seksjonseieren skal vedlikeholde våtrom slik at lekkasjer unngås.
Seksjonseieren skal rense sluk og holde avløpsrør åpne frem til fellesledningen. Dette gjelder også sluk på balkong eller lignende som ligger til bruksenheten….

Forsikring:
Skulle uhellet være ute og det oppstår lekkasjer og skader i din og andres leilighet, så meld fra til styret og ta kontakt med ditt forsikringsselskap som vil veilede deg videre.

Generelt kan man si at skader som oppstår fra rør eller annet i bærekonstruksjonene vil dekkes av sameiets forsikring hos IF Skadeforsikring.

Merk: Hvis skader oppstår innenfor seksjonseiers ansvarsområde kan sameiets forsikring likevel noen ganger dekke skadene, men da vil seksjonseier belastes med den egenandelen som gjelder for sameiets forsikring.


Vi håper denne informasjonen vil være til hjelp.

Med hilsen fra styret, Drammen 08.01.2020.
 

Fordelsprogram for beboereLes mer

Her er vi

kastanjeve48-58
3026 Drammen